Whitefül

Ez a blog csupán a magam szórakoztatására jött létre. Itt lemezkritikákat és esetenként koncertbeszámolókat lehet olvasni.

Címkék

abigail (2) ákos (1) alice (1) állampolgárság (1) angel (1) bábszínház (1) beast (1) black (1) bonanza (1) cooper (1) cross (1) dark (1) death (1) démon (1) depeche (2) diamond (14) digger (1) divinum (1) egyiptom (1) epica (4) fate (2) fejlődés (1) feldolgozás (1) feloszlás (1) fist (1) furcsaságok (2) futurisztikus (1) god (1) grave (1) hank (1) havoc (1) házasság (1) headless (1) heights (1) hell (1) human (1) illud (1) indusztriális (1) insanus (1) instrumentális (1) iron (2) judas (1) kells (1) keresztesek (1) kiadó (1) king (14) koncert (4) könyv (1) krolmark (1) leechers (1) lemez (1) lullabye (1) maiden (2) manowar (1) martin (1) melissa (1) mercyful (2) metal (1) metallica (1) mode (2) moonspell (1) morbid (1) nietzsche (1) nuns (1) oath (1) operafesztivál (1) painkiller (1) portnoy (1) powerslave (1) priest (1) probot (1) progresszivitás (1) raise (1) rammstein (2) ravn (1) remains (1) rené (1) repülés (1) revamp (1) ridegség (1) ripper (1) roadrunner (1) rob (1) rose (1) salt (1) sátán (1) shadows (1) shermann (1) siker (1) simone (2) sportaréna (1) stúdió (1) tagcsere (2) techno (1) tervek (1) them (1) tony (1) történelem (1) turné (3) unit (1) videoklip (1) vudu (1) wuthering (1) your (1) zeneipar (1)

Friss topikok

Bonanza Banzai: A Pillanat Emlékműve

2009.04.23. 10:46 | Wendiii | 1 komment

Megjelenés éve: 1991

Tagok: Kovács Ákos (ének, gitár, dobok), Hauber Zsolt (szintetizátor, effektek), Meczel Gábor (szintetizátor, dobprogramok)

1988-ban a Bonanza Banzai szinte berobbant a magyar zenei életbe az Induljon A Banzáj! című bemutatkozó lemezével. Sikert sikerre halmoznak, rövid időn belül (nem túlzás) több tízezres rajongótáboruk alakul ki. Hatalmas lemezbemutató koncertjük után be kellett vizsgálni a Petőfi Csarnok tetőszerkezetét, mert a hangerő miatt hajszálrepedések keletkeztek rajta. A csapat egyébként többé nem lépett fel ott. Ők kezdtek el használni itthon először hatalmas zászlókat koncertjeik hirdetésére, én a mai napig jól emlékszem a Nagykörúton, a villamos vonal fölött lengő hatalmas fekete zászlókra, rajtuk a zenekar jellegzetes szimbólumával. Az ős-Bonanzások biztos tudják, de aki nem, annak elmondom, hogy a jel az i és az y betűk összeírásából keletkezett.

A második, A Jel címet viselő albumukkal még inkább megfejelték a bemutatkozás sikerét, bár őszintén szólva nekem ez az anyag nem jött be annyira. A zenekart egyébként folyamatosan az a vád érte, hogy nagyon sokat merít a Depeche Mode hangzásából és zenei világából. Igazából ezen a lemezen számomra mindössze egyetlen dal van, amit bármikor szívesen hallgatok, ez pedig a Kihalt Minden, melyre videoklip is készült. Már bemutatkozáson is szembetűnő volt a frontember, Kovács Ákos szövegvilága: súlyos, apokaliptikus, depresszív szövegeivel szinte agyonnyomja az embert, helyenként a doom zenekarok szövegírói példát vehetnének róla.

Ezt követően jött 1990-ben az 1984, amely címadó dalának videoklipje elnyerte az Év Klipje címet. Látványvilágában teljesen megidézi az Orwell könyvéből áradó sivárságot. Itt más irodalmi hatás is felfedezhető, például a lemezt nyitó Szárnyas Fejvadász, amit azt hiszem, senkinek nem kell bemutatni. Ekkor már rendszeresen teltházas bulikat adtak a Budapest Sportcsarnokban, nem volt ritka az sem, hogy két vagy három egymást követő estén léptek fel, de ekkor is elkelt minden jegy.

1991-ben aztán megjelent a legsötétebb anyaguk, amely A Pillanat Emlékműve címet viselte. Itt érhető leginkább tetten az a bizonyos Depeche Mode hatás, és ez már a nyitó, Monumentum című dalban is megmutatkozik, hiszen a Mode-nak voltak a korai időszakában ilyen szerkezetű dalai, a Violator-korszakban. A Szakadék című dalban remekül megjeleníti Ákos egy öngyilkosságra készülő ember gondolatait. Az ezt követő instrumentális tétel, a Bonanza Pogo egy sorozat első darabja lett, későbbi lemezeiken Pogo III., illetve Pogo ’94 címeken folytatták. A Wartime régi hagyományaikat követve egyike az angol nyelvű szerzeményeiknek (ilyenkor néha nagyon jól lehet érzékelni, hogy Ákos hangja mennyire hasonlít Dave Gahan-ére), és a lemez csúcspontja testesül meg benne. Sötét hangulatától minden jóérzésű ember sírva könyörög kegyelemért. Az anyag végén a banda legjelentősebb számai közül kettő foglal helyet: az egyik az 1984 koncertverziója, a másik pedig a Valami Véget Ért című ballada, mellyel kapcsolatban először fogalmazódhatott meg az emberben a sláger kifejezés definíciója: a füleden megy be és a könyöködön jön ki. Maga a dal nagyszerű, tipikus Bonanza, de a videoklipjét olyan sokszor játszották a tévében, hogy a mai napig nem hevertem ki.

Ezek után jött ki a nagysikerű Bonanza Live! Banzai, melynek felvételén volt szerencsém ott lenni, majd 1992-ben a legsikeresebb korongjuk, az Elmondatott. Ezután - bár sikeresek maradtak - megfejelni már nem tudták, emiatt egy kicsit visszaesett irányukban a érdeklődés. Később Ákos kiadott két szólóalbumot is, a Karcolatokat az egykori Ossian gitáros Maróthy Zoltán segítségével, majd a Test címűt. Az utolsó, Jóslat lemez készítésekor már annyira nem voltak jóban a zenészek, hogy Menczel Gábor már szinte egyáltalán nem vett részt a munkálatokban. Mindenesetre 1991-ben egy nagyszerű pillanatnak állítottak emlékművet.

Címkék: ákos videoklip mode depeche bonanza

A bejegyzés trackback címe:

https://wendiii.blog.hu/api/trackback/id/tr71081595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

convar · http://docs.google.com/document/d/1C9jtT9NLDNv_80m_U9Pv5X_LwJb3bFUqhOMhafMalGg/ 2016.03.06. 15:05:24

"A Wartime régi hagyományaikat követve egyike az angol nyelvű szerzeményeiknek (ilyenkor néha nagyon jól lehet érzékelni, hogy Ákos hangja mennyire hasonlít Dave Gahan-ére), és a lemez csúcspontja testesül meg benne."

Egy nagy ló... Mert sztem meg ez a Rosszkedv. Sőt, a Rosszkedv sztem úgy amblokk a Bonanza életmű egyik csúcspontja, csak az Induljon a banzáj és az 1984 ér fel hozzá.

De amúgy a zárójeles megjegyzéssel sem értek egyet, Ákos hangja sztem sehogysem hasonlít Dave Gahan-ére.
süti beállítások módosítása